Τα ΜΜΕ στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης (Video)

Η έμπειρη παρουσιάστρια Kim Ju-haπου εργάζεται στο κανάλι MBN της Νότιας Κορέας κλήθηκε να πάρει συνέντευξη από τον… εαυτό της, ή πιο σωστά από την ψηφιακή της απομίμηση. Το καλωδιακό κανάλι MBN ήταν το πρώτο στην ασιατική χώρα που μετέδωσε live το ένα τρισιδάστατο μοντέλο, που έχει δημιουργηθεί εξ’ ολοκλήρου με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Το avatar της παρουσιάστριας μιλάει και φέρεται ακριβώς όπως η Kim Ju-ha.

Πώς μπορεί να επιχτευχθεί όμως αυτό;«Αν πάρω ένα δικό σας βίντεο, διάρκειας αρκετών ωρών είναι δυνατόν να εξαγάγω το τρισδιάστατο μοντέλο σας και να δω εκφράσεις, κινήσεις και να τις αναπαραγάγω. Είναι μια υποκατηγορία της βαθιάς μάθησης που θα μπορούσαμε να την πούμε μάθηση μίμησης» εξηγεί ο Γιάννης Πήτας, καθηγητής πληροφορικής στο ΑΠΘ και διευθυντής στο εργαστήριο τεχνητής νοημοσύνης.

Η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από το avatar της παρουσιάστριας είναι η Money Brain. Μια γρήγορη αναζήτηση δείχνει πως η κορεάτικη εταιρεία δημιουργεί avatars που χρησιμοποιούνται σε κάθε τομέα της καθημερινότητας: εξυπηρέτηση πολιτών, τηλεϊατρική, τηλεκπαίδευση.

Πού μπορεί να φτάσει η τεχνολογία αυτή; Ένας τρόπος αξιοποίησης είναι στην τέχνη. Υπάρχει και η κακή χρήση, με τη διασπορά ψεύτικων δεδομένων.

Αναφερόμενη στο παράδειγμα του MBN, η Money Brain αναφέρει πως μέσω του avatar το κανάλι εξοικονομεί πόρους, όπως χρόνο, προσωπικό και έξοδα για γυρίσματα. Θα μπορούσε λοιπόν η εξέλιξη αυτή να κοστίσει και τη θέση ενός επαγγελματία; Ο κ. Πήτας επισημαίνει πως η καλή χρήση της τεχνολογίας δεν σημαίνει η αντικατάσταση του ανθρώπου επαγγελματία αλλά αντιθέτως υποστήριξη του με νέα εργαλεία.

Ο ερευνητής ΙΠΤΗΛ του ΕΚΕΤΑ Γιάννης Κομπατσιάρης εξήγησε ότι η τεχνητή νοημοσύνη στα ΜΜΕ μπορεί να δημιουργεί προβληματισμούς αλλά δίνει και λύσεις. Το Ινστιτούτο συντονίζει ένα μεγάλο ευρωπαϊκό πρόγραμμα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη στα media. Αναπτύσσει αλγορίθμους για την ανίχνευση και καταπολέμηση των ψευδών ειδήσεων, και εργαλεία για τους δημοσιογράφους και τους πολίτες με τα οποία μπορούν να ελέγξουν την αυθεντικότητα μιας φωτογραφίας ή ενός βίντεο που χρησιμοποιείται στην ειδησεογραφία. Βασικό ζήτημα είναι οι «φούσκες» που δημιουργούνται, καθώς με τις τεχνικές προσωποποίησης πλέον οι αλγόριθμοι παρακολουθούν τα ενδιαφέροντα του χρήστη και δείχνουν τις αντίστοιχες ειδήσεις, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένας κόσμος που δεν υπάρχει η αντίθετη άποψη. Πάντως και σε αυτή την περίπτωση, με θετική χρήση της τεχνολογίας άλλοι αλγόριθμοι μπορούν να ενημερώνουν σχετικά το χρήστη.

Οι επιστήμονες αναφέρουν πως η επόμενη διαμάχη δεν θα είναι αυτή μεταξύ ανθρώπου και μηχανής αλλά μεταξύ ανθρώπου με και χωρίς μηχανή. Για την Ευρωπαϊκή Ένωση το 2021 είναι πολύ σημαντικό στον τομέα αυτό. Η Κομισιόν βλέποντας τις προκλήσεις που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες έχει ήδη σχεδιάσει τη στρατηγική της και επιστρατεύσει ομάδες ειδικών που μελετούν το πώς ο άνθρωπος και τα δικαιώματά του θα παραμείνουν στο κέντρο της ανάπτυξης της τεχνητής νοημοσύνης. Φέτος, το πρώτο τρίμηνο θα εξετάσει κατά πόσο η στρατηγική αυτή είναι αποτελεσματική και προς τα πού πρέπει να την προχωρήσει.

ΠΗΓΗ: ΕΡΤ3 ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΑΛΕΞΙΑ ΚΑΛΑΪΤΖΗ