Προσωπικός γιατρός: Δελεαστικές αμοιβές και μπόνους

Με δελεαστικές αμοιβές επιχειρεί η ηγεσία του υπουργείου Υγειάς να χτίσει πάνω σε γερά θεμέλια τη νέα Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας που έχει ως «ραχοκοκαλιά» τον προσωπικό γιατρό.

Ετσι, ενώ οι υπηρεσίες που θα προσφέρουν θα είναι δωρεάν για τους πολίτες, οι ετήσιες απολαβές για τους ιδιώτες που θα ενταχθούν στη δεξαμενή των προσωπικών γιατρών θα αγγίξουν ακόμα και τις 40.000-80.000 ευρώ τον χρόνο.

Παράλληλα, όμως, «μπόνους» προσφέρεται και στους δημόσιους γιατρούς που υπηρετούν σε Κέντρα Υγείας, Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤοΜΥ) και άλλες πρωτοβάθμιες δομές και επιθυμούν να ενταχθούν στο σύστημα των προσωπικών γιατρών. Οπως μάλιστα ανακοίνωσε χθες από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, οι πρόσθετες απολαβές τους εκτιμάται πως θα αγγίζουν ετησίως τα 10.000-15.000 ευρώ.

Τα σημεία-κλειδία

Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου η ηγεσία στην οδό Αριστοτέλους ξεκινά έναν νέο κύκλο διαπραγματεύσεων με τους εκπροσώπους των γιατρών ώστε να αποσαφηνιστούν τα σημεία-κλειδιά που θα καθορίζουν το ύψος της αποζημίωσής τους (υπολογίζονται σε 20 έως 40 ευρώ ανά ασθενή). Αναλυτικότερα, ο νομοθέτης προβλέπει πως οι εγγεγραμμένοι πολίτες ανά γιατρό δύναται να είναι έως 2.000 άτομα.

Ωστόσο, εκτός από τα ποσοτικά, αναμένεται να συνυπολογιστούν και ποιοτικά αλλά και επιδημιολογικά κριτήρια, που καθορίζουν την ένταση της εργασίας του προσωπικού γιατρού σε συνδυασμό με το καθηκοντολόγιο που θα οριστεί. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι εάν η πλειονότητα των εγγεγραμμένων σε έναν γιατρό είναι ηλικιωμένοι, τότε καθίσταται σαφές ότι θα καλείται να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες τους – συγκριτικά με όσους είναι υπεύθυνοι για νεότερο πληθυσμό.

Εν τω μεταξύ, καθώς ο ανασχεδιασμός της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας δεν έχει περιθώρια να (ξανα)αποτύχει – αφενός γιατί αποτελεί δέσμευση της χώρας στους εταίρους και αφετέρου γιατί έχει μετατραπεί σε «στοίχημα», αναγνωρίζοντας τα κενά -, η ηγεσία του υπουργείου Υγείας επιχειρεί να ενεργοποιήσει «δικλίδες ασφαλείας». Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που η αποζημίωση των γιατρών θα είναι «κατά κεφαλήν», προσφέροντάς τους έτσι κίνητρο να εντάξουν υπό την «ομπρέλα» τους όσο περισσότερους πολίτες δύνανται (με «πλαφόν» τους 2.000). Υπενθυμίζεται, δε, πως η επιλογή του γιατρού από τον πολίτη είναι ελεύθερη και χωρίς γεωγραφικό περιορισμό.

Εκτός από τους οικογενειακούς γιατρούς και τους παθολόγους, στη «δεξαμενή» των προσωπικών γιατρών δεν αποκλείονται και γιατροί άλλων ειδικοτήτων που παρακολουθούν χρονίως πάσχοντες. Επιπροσθέτως, ο νομοθέτης, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας μας, προβλέπει πως εάν σε κάποια περιοχή δεν υπάρχουν διαθέσιμοι γιατροί, θα μπορούν οι πολίτες να επιλέγουν γιατρό από άλλη περιοχή και να τον συμβουλεύονται με τα μέσα της σύγχρονης τεχνολογίας.

Ολιστικό σχέδιο πρόληψης

Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας φιλοδοξεί μέσω του προσωπικού γιατρού να εφαρμοστεί ένα ολιστικό σχέδιο πρόληψης και ιατρικής φροντίδας των πολιτών. «Στόχος των σύγχρονων συστημάτων δεν είναι μόνο να γιατρέψουμε την ασθένεια, αλλά και να διατηρήσουμε υγιή τον πολίτη» επισήμανε ο Θάνος Πλεύρης.

Και πρόσθεσε ότι η επίτευξη αυτή συνδυάζεται με το γεγονός πως «έχουμε διασφαλίσει κοντά στα 300 εκατ. ευρώ για προληπτικές εξετάσεις από το πρόγραμμα «Δοξιάδης» που θα γίνουν σε όλον τον πληθυσμό σε συγκεκριμένες ασθένειες που υπάρχουν, πέρα από τα προγράμματα που υπάρχουν ακόμα της παραπομπής μέσω του ΕΟΠΥΥ».

Εν τω μεταξύ, ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός Υγείας και στους λόγους που η μεταρρύθμιση του οικογενειακού γιατρού το 2017 ναυάγησε. Οπως είπε, δεν εμπεδώθηκε το όφελος από τους πολίτες και επίσης δεν δόθηκαν επαρκή οικονομικά κίνητρα στους γιατρούς.